نقش ایران در صادرات میلگرد به ترکیه و مراحل صادرات

محصولات فولادی ایران به دلیل تنوع و کیفیت بسیار خوب در بین کشورهای منطقه مشتریان بسیاری دارد. یکی از مهم‌ترین بازارهای هدف برای صادرات میلگرد ایران، کشور ترکیه است. ایران یکی از کشورهای بزرگ و برتر در زمینه تولید فولاد و آهن در خاورمیانه است. به دلیل تنوع در ساخت و همچنین کیفیت بسیار خوب توسط کارخانجات، راه برای صادرات این محصول هموار بوده و می‌توان برای مشتریان مختلف، میلگردهایی با کیفیت متنوع تولید کرد.

در طول سال‌های متمادی، هر دولتی که روی کار آمده، سعی داشته با حمایت و وضع طرح‌های تشویقی صادراتی، روند صادرات محصولات آهن و فولاد به کشورهای مختلف را تسهیل کند. این کار به منظور بالابردن پتانسیل تولید و صادرات میلگرد و ارزآوری قابل توجه برای کشور انجام شده است.

 

اهمیت ترکیه در صادرات میلگرد

کشور ترکیه همسایه هم مرز ایران و پل ارتباطی ایران با کشورهای اروپایی و سوریه است. لذا اهمیت کشور ترکیه در مراودات تجاری هویدا است. ایران و ترکیه دارای سه مرز مشترک بازرگان، سرو و جلفا هستند که پرترددترین آن بازرگان است.

 

مهم‌ترین مقاصد صادرات میلگرد

کشورهای زیادی در زمینه صادرات میلگرد با ایران همکاری می‌کنند، از جمله:

– عراق

– افغانستان

– ترکمنستان

– ترکیه

– قطر

– امارات متحده عربی

– پاکستان

– عمان

نقش ایران در صادرات میلگرد به ترکیه و مراحل صادرات

بهترین کشور برای صادرات میلگرد

طبق آمار ارائه شده در سال‌های گذشته، بهترین کشور برای صادرات میلگرد، چین است. این کشور در سال گذشته 27.3 درصد سهم ارزشی صادرات زنجیره فولاد ایران را به خود اختصاص داد. عراق با 17 درصد دومین کشور برای صادرات میلگرد و محصولات فولادی در سال گذشته است. اندونزی، تایلند، امارات متحده عربی، غنا، ترکیه، افغانستان، عمان، ازبکستان و ترکمنستان نیز از دیگر مقاصد خوب برای صادرات میلگرد هستند. با این حال، باید توجه داشت که با تغییرات سیاست کشورها، بهترین کشور برای صادرات ممکن است تغییر کند.

 

صادرات میلگرد به ترکیه

همان‌گونه که پیش‌تر اشاره شد، کشور ترکیه نیز به یکی از مشتریان ثابت و فعال میلگرد ایران تبدیل شده و به عنوان یک بازار هدف اصلی شناخته می‌شود. محصولات متعددی به این کشور صادر می‌شود که اصلی‌ترین آن‌ها نفت، شمش، سنگ آهن و میلگرد هستند. حجم مراودات تجاری ایران و ترکیه از ۱.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۱ به حدود ۵.۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ رسیده که از این میزان، ۲.۷ میلیارد دلار صادرات ترکیه به ایران و ۲.۸ میلیارد دلار نیز مربوط به صادرات ایران به ترکیه است. اما باید توجه داشت که قیمت‌ها در این کشور چندان واقعی نیست و صادرکنندگان نباید ملاک صادرات خود را قیمت‌های رایج در این بازار قرار دهند. مشکل مالیاتی نیز یکی از معضلات بزرگ صادرکنندگان میلگرد به کشور ترکیه است.

 

مراحل صادرات میلگرد

صادرات میلگرد به عراق، ترکیه، ارمنستان، افغانستان و … از طریق خدمات مرکز آهن امکان‌پذیر است. مراحل صادرات در این مجموعه به شرح زیر است:

  1. دریافت سفارش: اولین مرحله در صادرات میلگرد، دریافت سفارش از مشتری با توجه به مشخصات فنی میلگرد مورد نظر است. کارشناس بخش صادرات، میلگرد مورد نظر را با مشخصات در کارخانه‌های معتبر بررسی کرده و قیمت روز کالا را به مشتری اعلام خواهد کرد.
  2. نحوه اعلام قیمت و ثبت سفارش: قیمت میلگرد صادراتی با واحد دلار به مشتری اعلام می‌شود. وی باید از طریق صرافی هزینه محموله را به حساب شرکت واریز کرده و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار کارشناس فروش قرار دهد. برخی کارخانه‌ها قیمت میلگرد صادراتی را با واحد ریال ارائه می‌کنند و دریافت وجه را از حساب داخلی قبول دارند.
  3. صدور پیش فاکتور: پس از ثبت سفارش، یک پیش فاکتور به زبان انگلیسی صادر می‌شود. نوع میلگرد، کارخانه تولید کننده، وزن نهایی و سایر اطلاعات مورد نیاز مشتری در این پیش فاکتور ارائه شده است.
  4. بسته بندی و آماده سازی: میلگرد صادراتی خریداری شده بسته بندی می‌شود. تمامی میلگردهای صادراتی با توجه به مقصد به روش زمینی و دریایی ارسال خواهند شد.
  5. مشخص کردن بهای گمرکی کالا: بهای گمرکی با در نظر گرفتن هزینه، بیمه و کرایه (CIF) تعیین می‌شود.
  6. دریافت مجوز صادرات کالا: تمامی مجوزهای لازم برای صادرات میلگرد تهیه می‌شود.
  7. اظهار کالای صادراتی به گمرک: تیم صادر کننده میلگرد، میلگرد را به گمرک برده و اظهارنامه صادراتی را دریافت می‌کند.
  8. بیمه کردن کالا و قرارداد با حامل: محموله میلگرد با کمک یکی از شرکت‌های حمل و نقل بیمه می‌شود.
  9. دریافت گواهی بازرسی: گواهی بازرسی با کمک یکی از شرکت‌های فعال در زمینه بازرسی اخذ می‌شود.
  10. اخذ گواهی مبداء و صدور فاکتور فروش: در نهایت، فاکتور مربوط به خرید میلگرد صادراتی صادر شده و محصول برای ارسال آماده می‌شود.
  11. صدور کالا: کالای آماده به مقصد ارسال می‌شود.