بررسی وضعیت صادرات قهوه به عراق از ایران

قهوه یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های جهان است و بسیاری نمی‌توانند روز خود را بدون نوشیدن یک فنجان از آن به پایان برسانند. این نوشیدنی به طور کلی از سه نوع دانه اصلی به نام‌های روبوستا، عربیکا و لیبریکا به دست می‌آید. بنابراین، قاعدتاً قهوه شما نمی‌تواند بیش از سه طعم داشته باشد؛ اما می‌بینیم که این طور نیست. یکی از شگفتی‌های قهوه در تنوع ملیت، اقلیم و شرایط کشت آن است. پس اگر در یک تور دور دنیا باشید، در هر کشور طعم جدیدی از قهوه را تجربه می‌کنید و انگار که یک دانه قهوه واحد، خود را به زبان‌های مختلفی به شما معرفی می‌کند. بیایید نگاهی به تفاوت‌های شگفت‌انگیز این سه دانه اصلی در کشورهای مختلف بیندازیم.

 

 انواع قهوه

دانه‌های قهوه مورد استفاده در نوشیدنی‌ها بر سه نوع هستند که در این بخش ویژگی‌های منحصربه‌فرد هر یک را بررسی می‌کنیم.

 

عربیکا (Arabica): عربیکا محبوب‌ترین قهوه در سراسر جهان است و 80 درصد قهوه در جهان از این نوع دانه‌ها تولید می‌شود. این دانه قهوه با کافئین کمتر و طعم نرم‌تر، بسیار معطر و خوشمزه است.

روبوستا (Robusta): این نوع قهوه که حاوی 2.5 درصد کافئین بیشتر نسبت به انواع دیگر است، طعم بسیار خوبی دارد.

لیبریکا (Liberica): لیبریکا نوعی قهوه کم بازده در مقایسه با دو نوع دیگر است.

 

ازآنجاکه ده‌ها عامل مانند دما و ارتفاع بر طعم دانه‌های قهوه تأثیر می‌گذارد، ویژگی دانه‌های قهوه در کشورهای مختلف متفاوت می‌شوند. در این بخش به بررسی ویژگی‌های قهوه کشورهای مختلف تولیدکننده قهوه می‌پردازیم.

 

 کشورهای برتر تولیدکننده قهوه در جهان

طبق گزارش‌های منتشر شده در انتهای سال 2020 توسط سازمان بین‌المللی قهوه، 10 کشور برتر تولیدکننده قهوه بیش از 87 درصد سهم بازار این کالا را در اختیار داشتند. در صدر این لیست کشور برزیل به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده شناخته می‌شود:

  1. برزیل
  2. ویتنام
  3. کلمبیا
  4. اندونزی
  5. اتیوپی
  6. هندوراس
  7. هند
  8. اوگاندا
  9. مکزیک
  10. پرو

 

بررسی وضعیت صادرات قهوه به عراق از ایران

 

 تولید قهوه در ایران

قهوه به عنوان نوشیدنی اصلی، در ایران از قرون وسطی وارد شد و به سرعت محبوبیت خود را پیدا کرد. در طول سال‌ها، قهوه در ایران به یک فرهنگ و آداب خاص مربوط شده است. ایران دارای کشاورزی بسیار مستعد برای تولید قهوه است. استان‌های گیلان، فارس و کرمانشاه در ایران، مناطقی هستند که قهوه به میزان قابل توجهی تولید می‌شود. تولید قهوه محلی باعث ایجاد ارتباط مستقیم با کشاورزان و تأمین محصولات تازه و با کیفیت می‌شود. در ایران، علاوه بر قهوه‌های معمول، قهوه‌های سنتی نیز وجود دارد. برخی از این قهوه‌ها شامل قهوه ترک، قهوه عربی و قهوه گیاهی است. این قهوه‌ها به روش‌های خاصی تهیه می‌شوند و طعم و عطر خاصی دارند.

 

 صادرات قهوه از ایران

صادرات دانه قهوه از ایران شاید تعجب برانگیز باشد اما حقیقت دارد. با اینکه کشورمان خاستگاه دانه قهوه نیست، بخشی از صادرات صنایع غذایی به عراق مربوط به دانه قهوه است. متقاضیان صادرات دانه قهوه از ایران؛ کشورهای مختلفی هستند. کشوری مانند روسیه، مجارستان و بسیاری از کشورهای اطراف ایران، مقاصد صادراتی دانه قهوه از ایران می‌باشند. همچنین به لحاظ صادرات، ایران در صادرات به ترکیه و صادرات به عراق جزو پیشتازان است.

 

 صادرات قهوه به عراق

صادرات قهوه به عراق، عموماً به صورت فله انجام می‌شود و تاجران عراقی، انواع قهوه فله را در کشور خود بسته‌بندی کرده و عرضه می‌کنند. تنوع دانه‌های قهوه بسیار زیاد است اما آنچه که برای صادرات به عراق خیلی مورد توجه قرار داشته، میکس‌های اسپرسو و قهوه برزیل است. از مهم‌ترین محصولات قهوه برای صادرات به عراق می‌توان موارد زیر را نام برد:

– انواع پودر کافی میکس فله و بسته‌بندی

– پودر کاپوچینو

– پودر هات چاکلت

– دانه قهوه اسپرسو

– دانه قهوه برزیل

– پودر قهوه ترک

– کپسول قهوه

– قهوه چکه‌ای (کیسه‌ای)