صادرات انجیر به هند: ایران قطب تولید انجیر خشک

استان فارس در میان استان‌های کشور بیشترین نرخ تولید انجیر خشک را دارد و شهرستان استهبان بیشترین تولید انجیر خشک را در این استان به خود اختصاص داده است. انجیر در استان فارس و شهرستان استهبان به دو صورت دیمی و آبی تولید می‌شود و بخش بزرگی از تولید انجیر این استان به روش دیمی است. انجیر خشک نیز در این استان به دو صورت طبیعی و کارخانه‌ای تولید می‌شود. شهرستان استهبان قطب تولید انجیر خشک در کشور است و انجیرهای این شهرستان بسیار مرغوب بوده و صادرات خوبی به سراسر جهان دارند.

 

انواع انجیر ایران

انجیرهای با کیفیت بالا و خوب، گوشتی بوده و از نظر رنگ زرد و سفید و از نظر طعم بسیار خوشمزه هستند و بیشتر به صورت آجیلی به فروش می‌رسند. انجیرهای ضعیف‌تر و با کیفیت پایین‌تر برای تولید فرآورده‌های انجیر و در عطاری‌ها کاربرد دارند. این انجیرها نیز خوراکی و گوشتی بوده ولی رنگشان بیشتر خرمایی و لاکی است.

 

انجیر صادراتی

نوع انجیر صادراتی بستگی به کشور واردکننده دارد زیرا هم تقاضا برای انجیرهای با کیفیت پایین‌تر و هم تقاضا برای انجیرهای با کیفیت بالاتر و خوش‌رنگ با استفاده آجیلی وجود دارد. کشور هند سهم زیادی در ارزآوری از طریق صادرات به هند را دارد.

 

انواع انجیر خشک از لحاظ بازار

  1. انجیر خشک اسلایس یا ورقه‌ای: این نوع انجیر خشک مرغوب‌ترین و خوش‌طعم‌ترین نوع در بازار است. رنگ آن سبز و گوشت داخل آن قهوه‌ای مایل به بنفش است.
  2. انجیر خشک پرک (AAA) بزرگتر، بازتر و خندان‌تر است و رنگ آن بیشتر سفید و زرد است.
  3. انجیر خشک 101 دارای شکاف و اندازه حدود 20 میلیمتر، با رنگ‌های کرمی، زرد و قهوه‌ای روشن.
  4. انجیر خشک AA اندازه دانه‌ها حدود 20 میلیمتر و رنگ زرد و سفید دارد.
  5. انجیر خشک A اندازه دانه‌ها کمتر از 20 میلیمتر و رنگ روشن دارد.
  6. انجیر خشک B پایین‌ترین کیفیت و اندازه دانه‌ها متفاوت از 14 تا 20 میلیمتر است و بیشتر تیره رنگ و دهان بسته هستند.
  7. انجیر خشک شکری
  8. انجیر خشک تیزابی
  9. انجیر خشک شکم پر
  10. انجیر خشک آردی

انواع انجیر خشک از لحاظ محل تولید

– انجیر خشک ایرانی: استهبان، ساوه، سمنان، شیراز

– انجیر خشک خارجی: افغانستان، ترکیه

 

بهترین نوع انجیر خشک

عوامل مختلفی بر کیفیت انجیر خشک تأثیر می‌گذارند، از نژاد انجیر تا شرایط نگهداری و بسته‌بندی. انجیرهای اسلایس شده با کیفیت و طعمی خوش‌تر و جذاب‌تر از دیگر انواع انجیر هستند.

 

قیمت انجیر خشک صادراتی به صورت فله

کشورهایی که تمایل به برندسازی دارند، انجیر درجه یک را به صورت فله خریداری کرده و بسته‌بندی و بهداشتی می‌کنند تا با برند خود به بازار عرضه کنند. ایران از لحاظ حجم تولید در رده پنجم دنیا قرار دارد اما در صادرات پایین‌تر است، زیرا بیشتر انجیرهای تولیدی به صورت بسته‌بندی صادر نمی‌شوند.

 

برترین کشورهای صادرکننده انجیر

ترکیه با سهم 49 درصدی در بازار جهانی، بزرگترین صادرکننده انجیر است. افغانستان، اتریش، اسپانیا و هلند نیز در رده‌های بعدی قرار دارند. ایران در رتبه پانزدهم صادرات انجیر خشک و تازه قرار دارد.

 

بررسی بازارهای صادراتی انجیر

چین، ترکیه، آلمان، عراق، کویت، روسیه و ایتالیا بیشترین ظرفیت صادراتی را دارند. بازار هند بیشترین تقاضا را دارد و ایران نزدیکترین ارتباط صادراتی را با عراق دارد.

 

صادرات انجیر خشک ایران به هند

شرکت آراد برندینگ یکی از شرکت‌های معتبر در تولید و صادرات انجیر خشک به هند است. کیفیت بالا، قیمت رقابتی و توانایی تأمین محصولات به موقع از عوامل موفقیت این شرکت در صادرات به هند است. این فرایند نه تنها به توسعه تجارت بین‌المللی بین ایران و هند کمک می‌کند، بلکه باعث ارتقاء روابط فرهنگی و اقتصادی بین دو کشور می‌شود.