صادرات بستنی به عراق: از تولید داخلی تا بازارهای جهانی

روزانه در ایران حدود ۱۲۰۰ تن بستنی مصرف می‌شود که از این میزان، حدود ۱۰۰۰ تن توسط شرکت‌های صنعتی و ۲۰۰ تن توسط کارگاه‌ها و بستنی‌سازی‌های سنتی تولید می‌شود. اما بیش از بستنی‌های داخلی، بستنی‌های صادراتی و معروف ایرانی مورد توجه هستند؛ بستنی‌هایی که با برندهای ایرانی در سطح جهانی شناخته شده‌اند و مشتریان بسیاری را جذب کرده‌اند. ایران بستنی به عراق صادر می‌کند. دو کشور روابط تجاری دارند و ایران محصولات مختلفی از جمله مواد غذایی مانند بستنی به عراق صادر می‌کند. تجارت در محصولات غذایی بخشی از رابطه اقتصادی گسترده‌تر بین دو کشور است. همچنین به عنوان مثال صادرات بیسکویت به عراق و صادرات میوه خشک به عراق بسیار سودآور است.

 

صادرات بستنی ایرانی

بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده بستنی در ایران محصولات خود را به کشورهای همسایه صادر می‌کنند. این صادرات به رکورد ۴۰۰ تن بستنی در روز رسیده است؛ بستنی‌هایی که عمدتاً به عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس نظیر عمان، کویت و امارات (به ویژه دوبی) صادر می‌شوند. علاوه بر این، بستنی‌های ایرانی به کشورهای آذربایجان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و حتی برخی کشورهای آفریقایی مانند لیبی صادر می‌گردند. همچنین صادرکنندگان به بازار چین نیز نیم‌نگاهی دارند. چینی‌ها از طعم‌های ایرانی مانند رز، گلاب و زعفران بسیار خوششان می‌آید و کشورهای همسایه شمال ایران طعم زردآلو را می‌پسندند.

هرچند صادرات ما به این کشورها عمدتاً به ایرانیان مقیم آنجا محدود می‌شود، اما در شهرهایی مانند تورنتو، بستنی‌های ایرانی به فروشگاه‌های غیرایرانی نیز راه یافته‌اند و در تلاش برای توسعه صادرات به آمریکا نیز هستیم.

صادرات بستنی به عراق

در سال ۲۰۲۲، ایران همچنان یکی از صادرکنندگان مهم بستنی به عراق بود. بر اساس داده‌ها، ایران مقدار قابل توجهی بستنی به عراق صادر کرد که بخش عمده‌ای از واردات بستنی عراق را تشکیل می‌داد. به طور خاص، عراق در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۵.۴ میلیون دلار بستنی وارد کرد و این کشور را به ۵۴امین واردکننده بزرگ بستنی در جهان تبدیل کرد. این تجارت عمدتاً از کشورهایی مانند ترکیه، مولداوی، اردن، امارات متحده عربی و اوکراین صورت گرفت، که ایران نیز به دلیل محبوبیت و کیفیت محصولاتش یک تأمین کننده مهم بود.

صنعت بستنی ایران حضور قوی‌ای در بازارهای همسایه، از جمله عراق، ایجاد کرده است که به دلیل تنوع طعم‌ها و استانداردهای باکیفیت بستنی ایرانی، که با سلیقه‌های منطقه‌ای سازگار است، این موفقیت را به دست آورده است. این رابطه تجاری مداوم، اهمیت صادرات بستنی را در تعاملات اقتصادی گسترده‌تر ایران با عراق و سایر کشورهای همسایه نشان می‌دهد.

قیمت انواع بستنی در بازار ایران 1403

همچنان ارزان‌ترین بستنی در بازار، بستنی یخی است. بستنی یخی میوه‌ای با برندهای مختلف ۷ هزار تومان است. بستنی چوبی میلکی ۱۰ هزار تومان، بستنی کیم ۱۰ هزار تومان، بستنی کیک تیرامیسو ۱۵ هزار تومان، بستنی قیفی ۱۵ هزار تومان، بستنی بیسکورول ۲۰ هزار تومان، بستنی لیوانی ماراش با شیر بز ۳۰ هزار تومان، بستنی چوبی سالار ۳۰ هزار تومان و بستنی مگنولیا ۴۰ هزار تومان قیمت دارند.

همچنین بستنی یک لیتری طالبی و وانیلی ۸۰ هزار تومان است. هر کیلو بستنی سنتی ساده در تهران بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ هزار تومان و نوع ویژه و ۴ مغز آن بین ۲۰۰ تا ۲۷۵ هزار تومان است. هر کیلو بستنی میوه‌ای نیز در طعم‌های مختلف مانند انبه و توت‌فرنگی بین ۱۵۰ تا ۱۹۰ هزار تومان قیمت دارد.

اگر بخواهید بستنی سنتی در مقدار کم سفارش دهید، یک ظرف کوچک بستنی سنتی حدود ۴۰ هزار تومان و یک ظرف کوچک بستنی میوه‌ای شامل ۴ اسکوپ (هر اسکوپ بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان) حدود ۷۰ هزار تومان است. اگر هوس بستنی قیفی کنید، هر عدد آن بین ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان است. بستنی قیفی متری نیز که در برخی مغازه‌ها عرضه می‌شود، با توجه به اندازه کوچک، متوسط و بزرگ به قیمت ۵۰ هزار، ۶۰ هزار و ۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.