صادرات تجهیزات پزشکی به ترکیه: قوانین، مراحل و مدارک

صادرات به ترکیه یکی از تجارت‌های محبوب نزد تاجران ایرانی است که به دلیل نزدیکی جغرافیایی، دسترسی سریع، و روابط سیاسی و تجاری مناسب بین دو کشور، هر ساله میلیون‌ها دلار کالا به ترکیه صادر می‌شود. این امر موجب توسعه اقتصاد کشور در شرایط بحرانی می‌شود. از لحاظ موقعیت جغرافیایی، ترکیه در میان دو قاره اروپا و آسیا قرار گرفته و به یک پل ارتباطی و مسیر ترانزیتی برای ایران با کشورهای اروپایی تبدیل شده است. در نتیجه بازرگانان هم می‌توانند محصولات خود را در ترکیه به فروش برسانند و هم از طریق این کشور، کالاهای ایرانی را به اتحادیه اروپا ارسال کنند.

 

 نیاز به بررسی قوانین گمرکی

برای صادرات به ترکیه، نیاز به بررسی، شناخت و یادگیری قوانین گمرکی ایران و ترکیه داریم. در صورت عدم آگاهی دقیق از قوانین، منجر به ایجاد تخلف و در نتیجه توقیف کالا در گمرک و ایجاد ضرر و زیان می‌شود. پس از شناخت قوانین، باید به بررسی نیازهای بازار ترکیه پرداخت تا بتوانیم با صادرات کالای خود، در پی رفع نیاز برآمده و سود حداکثری را حاصل کنیم.

 

 اهمیت روابط اقتصادی

وجود قوانین روشن بازرگانی بین نهادهای دو کشور، ارتباطات نزدیک اقتصادی و اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه باعث شده است که صادرات به ترکیه در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته باشد. به گونه‌ای که سهم صادرات ایران به ترکیه در سال ۱۴۰۰، حدود ۴٫۱۳۷٫۲۴۵٫۲۲۰ دلار بوده است. این آمار نشان می‌دهد که حدود ۳ درصد از نیازهای وارداتی ترکیه توسط کشور ایران تأمین می‌شود.

 

 محصولات صادراتی مهم

از مهمترین محصولات صادراتی ایران به ترکیه می‌توان به محصولات پلاستیکی، مصالح ساختمانی، مواد غذایی و محصولات کشاورزی، صادرات زعفران به ترکیه، صادرات خرما، خشکبار، انواع صیفی‌جات، ظروف شیشه‌ای، کالاهای فلزی و تجهیزات پزشکی اشاره کرد.

 

صادرات تجهیزات پزشکی به ترکیه: قوانین، مراحل و مدارک

 

 تجهیزات پزشکی

در حال حاضر در ایران، بیش از ۱۷۰۰ تولیدکننده مختلف در حوزه تجهیزات پزشکی فعالیت می‌کنند. در سال ۱۴۰۰، صادرات تجهیزات پزشکی ایران به ارزش ۳۰ میلیون دلار بوده است. با وجود تعداد بیشمار تولیدکنندگان و توزیع کنندگان تجهیزات پزشکی در ایران، حجم صادرات ۳۰ میلیون دلار نیز به نظر می‌رسد که کمترین حجم باشد و قابلیت افزایش قابل توجهی را دارد. در سطح جهان، ارزش بازار تجهیزات پزشکی در سال ۲۰۲۱ حدود ۵۵۰ میلیارد دلار بوده و تا سال ۲۰۳۰ پیش‌بینی می‌شود به حدود ۸۵۰ میلیارد دلار برسد.

 

 مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوزهای صادرات تجهیزات پزشکی

  1. کارت بازرگانی حقوقی
  2. گواهی FDA
  3. گواهی CE استاندارد اروپا
  4. گواهی ISO
  5. لیبل کالا و کاتالوگ کالا
  6. کد GTIN
  7. پروفرما اینویس
  8. گواهی بازرسی کالا یا گزارش آزمایش
  9. تعهد خدمات پس از فروش

 

 مراحل صادرات تجهیزات پزشکی

  1. ثبت نام در سامانه IMED
  2. دریافت نمایندگی معتبر
  3. دریافت تاییدیه از انجمن صنفی متخصصین تجهیزات پزشکی کشور
  4. ثبت کالای صادراتی و دریافت کد IRC
  5. ثبت نام در سامانه NTSW
  6. دریافت مجوزهای خروج کالا
  7. ارائه اظهارنامه به گمرک و دریافت شماره سریال کوتاژ
  8. دریافت تاییدیه از سازمان غذا و دارو و ترخیص کالا از گمرک

 

 قوانین صادرات تجهیزات پزشکی

– تجهیزات پزشکی باید دارای مجوز ساخت و پروانه ساخت باشند.

– صادرکننده باید قوانین و مقررات کشور مقصد را رعایت کند.

– صادرکننده باید شرکت خود را به عنوان صادرکننده ثبت کرده و تشکیل شناسنامه بدهد.

– شرکت تولیدکننده تجهیزات پزشکی باید جهت دریافت گواهینامه صادرات FSC اقدام نماید.

– صادرات اقلام پزشکی که مواد اولیه یا قطعات یدکی آن‌ها با ارز حمایتی وارد شده باشند، ممنوع است.

 

با در نظر گرفتن این مراحل و قوانین، صادرات تجهیزات پزشکی می‌تواند به بهبود اقتصاد کشور و توسعه بازارهای بین‌المللی کمک کند.