صادرات جو به عراق: یک فرصت سودآور

جو یکی از محصولاتی است که سالانه مقدار زیادی از آن به کشورهای مختلف صادر می‌شود. برای مثال، می‌توان صادرات جو به عراق را نام برد. صادر کردن جو به عراق از طریق راه‌های مختلفی انجام می‌شود و از آنجایی که جو در این کشور محبوب و پر استفاده است، صادرات آن سودآوری مناسبی دارد. همچنین صادرات میوه خشک به عراق و صادرات سیب به عراق از سود آوری بسیار بالایی برخوردار است.

جو جزو محصولاتی است که در انواع و اقسام غذاها به کار برده می‌شود و همان‌طور که گفته شد، استفاده زیادی از آن می‌شود و یا به عبارتی پرکاربرد است.

 

 صادرات جو به عراق

قبل از اینکه به موارد مربوط به ممنوعیت صادرات جو به عراق و همچنین مرکز صادرات جو به عراق پرداخته شود، بهتر است با خود جو و انواع و خواص این محصول بیشتر آشنا شوید. جو یکی از محصولات پرمصرف و پر استفاده در انواع مواد غذایی است و به داشتن رژیم غذایی سالم و مناسب کمک می‌کند. از جمله مواد غذایی که جو در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان به سوپ، تهیه نان، انواع خورش و … اشاره کرد. همه‌ی این موارد را می‌توان دلیلی برای صادر کردن جو به عراق دانست. در ادامه به معرفی برخی از خواص درمانی جو پرداخته شده است:

 

– جلوگیری از پوکی استخوان: با توجه به اینکه مقدار زیادی کلسیم، فسفر و مس در این گیاه وجود دارد، می‌توان نتیجه گرفت که صادرات جو به عراق و استفاده از جو می‌تواند مشکلات مربوط به پوکی استخوان را به خوبی رفع کند.

– سلامت دستگاه گوارش: مصرف جو می‌تواند خطر بروز سرطان روده و سرطان‌های مربوط به دستگاه گوارش را کاهش دهد. دلیل این موضوع این است که در جو فیبرهای محلول و نامحلول فراوانی وجود دارد که به سلامت دستگاه گوارش و همچنین پاکسازی روده کمک می‌کند. از این رو مصرف جو یک درمان طبیعی برای این نوع از بیماری‌ها است.

– رفع کم خونی: در جو مقدار زیادی آهن و مس وجود دارد که به درمان کم‌خونی و تشکیل گلبول‌های قرمز کمک می‌کنند.

– کنترل دیابت: تحقیقات نشان داده است که مصرف جو می‌تواند در کنترل دیابت نیز نقش اساسی داشته باشد. همان‌طور که اشاره شد، جو به دلیل داشتن فیبر بالا می‌تواند از بروز چاقی و دیابت جلوگیری کند و یک روش موثر و کاملا سالم و مناسب برای کاهش وزن باشد.

– پیشگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا: فیبر نامحلول موجود در جو، باعث پیشگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا شده و در سلامتی کیسه صفرا نقش اساسی دارد.

– سلامت و زیبایی پوست: استفاده از مخمر آب جو می‌تواند در درمان بیماری‌های پوستی موثر باشد. ترکیبات مفیدی که در این گیاه وجود دارد، از پوست در برابر آسیب‌های احتمالی جلوگیری می‌کند.

 

صادرات جو به عراق: یک فرصت سودآور

 

 مقاصد اصلی صادرات جو از ایران

مقاصد اصلی صادرات جو از ایران عبارتند از نروژ (1.38 هزار دلار)، هلند (1.08 هزار دلار)، ارمنستان (367 دلار)، سوئیس (92 دلار) و اتریش (79 دلار). بازارهای صادراتی با رشد سریع جو ایران بین سال‌های 2021 و 2022 شامل هلند (1.08 هزار دلار)، نروژ (894 دلار) و ارمنستان (367 دلار) بوده است.

 

 بزرگترین صادرکنندگان جو

تجارت جو 0.044٪ از کل تجارت جهانی را تشکیل می‌دهد. در سال 2022، بزرگترین صادرکنندگان جو استرالیا (2.37 میلیارد دلار)، فرانسه (1.84 میلیارد دلار)، آرژانتین (1.21 میلیارد دلار)، آلمان (964 میلیون دلار) و کانادا (806 میلیون دلار) بودند.

 

 بزرگترین صادرکنندگان جو به عراق

در سال 2023، بزرگترین صادرکنندگان جو به عراق عبارتند از: ترکیه (11,537.77 هزار دلار، 42,577,400 کیلوگرم)، آذربایجان (369.02 هزار دلار، 1,942,200 کیلوگرم)، اوکراین (101.26 هزار دلار، 815,250 کیلوگرم)، اتحادیه اروپا (0.05 هزار دلار، 24 کیلوگرم)، هلند (0.05 هزار دلار، 24 کیلوگرم).

 

 مراحل صادرات جو

برای داشتن صادراتی بدون دردسر، باید از مراحل آن اطلاع داشته باشید. این مراحل شامل موارد زیر است:

  1. تعیین راه و مسیر صادراتی: نوع بسته‌بندی، یافتن بهترین محصول از نظر کیفیت برای صادرات، بازار هدف و برنامه‌های صادراتی خود را تعیین کنید. مشورت با مشاوران و افراد با تجربه در این مرحله ضروری است.
  2. شناسایی بازارهای خوب برای صادرات: با تحقیق درباره آمار و ارقام کشورها و قوانین وارداتی کشور مقصد این کار را انجام دهید.
  3. دریافت مجوزات و ارائه به گمرک: برای قانونی بودن صادرات، دریافت مجوزات ضروری است و در برخی موارد نیاز به تست و آزمایش جو وجود دارد.
  4. تعیین و قیمت‌گذاری جو صادراتی: قیمت‌گذاری با توجه به فاکتورهایی انجام می‌شود که به تعیین قیمتی مناسب و سودآور کمک می‌کند.
  5. بیمه کردن محصول: بیمه کردن محصول برای جلوگیری از خسارت در صورت اتفاقات ناگوار ضروری است.

در صادرات کالا، انتخاب بهترین بسته‌بندی و روش بارگیری نیز بسیار مهم است.