صادرات میوه خشک به ترکیه: فرصت‌ها، مزایا و بازارهای هدف

هدف از نگارش این محتوا آشنایی با صادرات میوه خشک به سایر کشورهای دنیا است. امروزه میوه خشک به یکی از خوشمزه‌ترین و سالم‌ترین تنقلات مردم تبدیل شده است.

 

تنوع محصولات میوه خشک

میوه ها سرشار از فیبر و آنتی‌اکسیدان هستند و خواص غذایی میوه ها با خشک شدن از دست نمی‌رود. به دلیل استقبال فراوان از سوی کشورهای خارجی، امروزه تولیدکنندگان ایرانی انواع میوه خشک‌ها را با کیفیت و طعم‌های عالی تولید و در بازارهای جهانی عرضه می‌کنند.

 

مزایای اقتصادی و تجاری میوه خشک

طبیعتاً با توجه به پایین بودن ارزش پولی کشور ما، خرید این محصول برای سایر کشورها و صادرات میوه به سایر کشورها مقرون به صرفه‌تر است و یک مشتری خارجی می‌تواند این محصول صادراتی را با قیمت مناسب‌تری نسبت به مردم کشور تولیدکننده‌ی میوه خشک خریداری کند. صنعت میوه خشک کمک کرد که انواع میوه‌های تازه را به محصولاتی با کیفیت و متفاوت و با ماندگاری بالاتر تبدیل کنیم که امروزه طرفداران زیادی در سطح دنیا به ویژه کشورهای اروپایی دارد.

 

بازارهای صادراتی میوه خشک

با اینکه تجارت و صنعت میوه خشک در داخل کشور یک صنعت نوپا و تازه است اما استقبال کشورهای خارجی سبب شد که کشور ما خود را به عنوان قطب بزرگ تولید و صادرات انواع میوه خشک تبدیل کند. از انواع میوه خشک‌هایی که به سایر کشورها صادر می‌شود می‌توان به هلو، کیوی، سیب، پرتقال، توت‌فرنگی، آلو و غیره اشاره کرد. از مزایای صادرات میوه خشک این است که قیمت میوه خشک در بازارهای جهانی نسبت به میوه‌های تازه حدوداً چهار برابر گران‌تر است.

 

رونق مصرف و صادرات میوه خشک

میوه خشک یکی از تنقلاتی است که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این محصول جزء خشکبار محسوب می‌شود و در سبد غذایی خانواده‌ها جایگزین تنقلاتی چون چیپس و پفک شده است. میوه خشک فیبر زیادی دارد و قند بدن را تأمین می‌کند. با توجه به اقبال عمومی مردم برای استفاده از این محصول، صادرات آن برای بازرگانان و تجار سود بسیار زیادی دارد.

 

مهمترین کشورهای صادرکننده و واردکننده میوه خشک

در سال 2022 کشورهای ترکیه، ایالات متحده آمریکا، ایران، شیلی و مراکش بیشترین صادرات میوه خشک را در جهان داشته‌اند. پنج کشوری که بیشترین واردات میوه خشک را در سال 2022 داشته‌اند کشورهای ایالات متحده آمریکا، آلمان، بریتانیا، اسپانیا و چین بودند. آمریکا یکی از تولیدکنندگان عمده میوه‌های خشک مانند کشمش، زردآلو خشک شده، انجیر خشک و آلو خشک است.

صادرات میوه خشک به ترکیه: فرصت‌ها، مزایا و بازارهای هدف

صادرات میوه خشک به ترکیه

یکی از بازارهای هدف مهم برای صادرات میوه خشک، کشور ترکیه است و شامل صادرات اقلام مختلفی از کالا به ترکیه می شود. ترکیه به عنوان یکی از همسایه‌های ایران، خریدار میوه خشک‌های مرغوب ایرانی است. تنوع میوه خشک‌های اعلای ایران و توانایی رقابت با تولیدکنندگان کشور ما، سبب شده است که بازار صادرات میوه خشک به ترکیه رونق بگیرد. طعم، بو و رنگ میوه خشک‌های ایرانی در دنیا تک است و کیفیت و مرغوبیت آنها سبب جلب رضایت مشتری‌های ترکیه شده است.

 

نکات مهم در صادرات میوه خشک به ترکیه

نکته‌ی مهمی که در زمان صادرات میوه خشک به ترکیه باید مورد توجه قرار گیرد، قیمت میوه خشک در ترکیه و بسته‌بندی‌های این محصولات است که باید با جدیت و اهمیت بیشتری به این موضوع نگاه کرد. طبیعتاً قیمت میوه خشک به دلیل استفاده از حجم بالای انواع میوه‌ها کمی بالا می‌باشد لذا می‌توان با بکارگیری راهکارهای مناسب جهت کاهش قیمت این محصولات، رونق بیشتری به تجارت و صادرات این محصولات داد.

 

راهکارهای کاهش هزینه و افزایش صادرات

از جمله راهکارهایی که می‌توان به کمک آن سبب کاهش قیمت انواع میوه خشک‌ها شد، شامل تهیه و تولید انواع میوه خشک‌ها در فصل خود و با توجه به نیاز بازار جهانی، استفاده کردن از منابع مستقیم، افزایش دادن روش‌های صنعتی برای تولید این محصولات و کاهش دادن نیروهای انسانی می‌باشد.

 

بهترین میوه‌های خشک برای صادرات

در سال 2022، دو میوه خشکی که بیشترین صادرات را در تجارت جهانی داشته‌اند کشمش و خرما هستند. سایر میوه خشک‌هایی که بیشترین صادرات را داشته‌اند عبارتند از: آلو خشک، زردآلو خشک، انجیر خشک و توت خشک. صادرات ایران در میوه خشک بیشتر شامل خرما و زردآلوی خشک بوده است.

 

نتیجه‌گیری

صادرات میوه خشک به دلیل مزایای اقتصادی و تجاری فراوان، یکی از فرصت‌های مناسب برای تجار و بازرگانان است. بازارهای هدف مختلف از جمله ترکیه، روسیه، عراق، کویت و عمان، فرصت‌های زیادی را برای توسعه صادرات این محصول فراهم کرده‌اند. با برنامه‌ریزی مناسب و استفاده از راهکارهای کاهش هزینه، می‌توان به توسعه این صنعت کمک کرد و سهم بیشتری از بازارهای جهانی را به خود اختصاص داد.