بررسی جامع صادرات اوره به هند: تولید، کاربردها و بازارهای هدف

اوره از ترکیب آمونیاک با گاز کربن‌دی‌اکسید تولید می‌شود و اولین ترکیب آلی بدون دخالت موجودات زنده است.

اوره ترکیبی سخت، بی‌رنگ، بی‌بو، محلول در آب و نسبتاً غیر سمی است.

محصول اولیه به صورت مایع غلیظ است که پس از تغلیظ‌سازی و جداسازی آب، به شکل دانه‌های سفید برای بسته‌بندی آماده می‌شود.

اوره عمدتاً در دو شاخه کود شیمیایی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

 کاربردهای اوره

– صنعتی: اوره به‌عنوان کاتالیزور برای کاهش آلودگی ناشی از احتراق سوخت خودروها، تولید ملامین و رزین‌های ملامین و فرمالدهیدها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

– کشاورزی: کودهای شیمیایی شامل ترکیبات اوره و آمونیاک هستند. تولید کود یک کسب‌وکار فصلی است که تقاضای آن عمدتاً در دوره کاشت افزایش می‌یابد.

 

 صنعت اوره در ایران

– ایران نقش مهمی در بازارهای جهانی اوره و صادرات به هند دارد. پس از تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۱۹، تجارت جهانی اوره و آمونیاک تغییر کرد و ایران به‌جای چین، کشورهای دیگری مانند برزیل و استرالیا را هدف صادرات قرار داد.

– ظرفیت تولید اوره در ایران حدود 8.7 میلیون تن است که عمدتاً توسط پتروشیمی‌های پردیس، شیراز، کرمانشاه، خراسان و لردگان تولید می‌شود.

– در سال 1400، صادرات کود اوره ایران از لحاظ ارزشی معادل 1.87 میلیارد دلار و از لحاظ مقداری معادل 3.92 میلیون تن بود که در رتبه سوم صادراتی غیرنفتی کشور قرار داشت.

– بازار داخلی شامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و سایر مشتریان از طریق بورس کالا است. بازارهای خارجی نیز شامل کشورهای هندوستان، افغانستان، آمریکای لاتین، آسیای میانه، شرق آسیا، ترکیه و برزیل می‌باشد.

 

بررسی جامع صادرات اوره به هند: تولید، کاربردها و بازارهای هدف

 

 چالش‌های اوره‌سازان در ایران

– یکی از بزرگ‌ترین مشکلات اوره‌سازان در ایران، فروش اوره کشاورزی به کشاورزان و عدم دریافت مابه‌تفاوت قیمت اوره کشاورزی و قیمت بازار است که این مشکل باعث شده اکثر اوره‌سازان مطالبات زیادی از دولت داشته باشند.

 

 نیاز کشور هند به اوره

– حدود نیمی از جمعیت هند به درآمد حاصل از کشاورزی وابسته است و با افزایش تولیدات کشاورزی، نیاز به کود نیز افزایش می‌یابد. اما به دلیل محدودیت دسترسی به منابع گازی، هند نیازمند واردات کود است.

– در سال مالی 2021، هند بیش از یک چهارم نیاز اوره خود را وارد کرده است، عمدتاً از کشورهای چین، عمان، مصر، اوکراین، قطر و عربستان سعودی.

– مصرف کود اوره در سال 2021 به میزان 4.5 درصد افزایش یافته است. 13 ایالت اصلی هند، 92 درصد از مصرف کود را به خود اختصاص داده‌اند.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص صادرات اوره، صادرات کود اوره به ترکیه را هم بخوانید.

 

 تغییرات در واردات کود اوره هند

– اخیراً هند اقدام به خرید کود اوره از آمریکا کرده است. این اقدام به دلیل مناقصه انجام شده و قیمت مناسب‌تر اوره آمریکایی نسبت به خاورمیانه صورت گرفته است.

– همچنین هند در فوریه 2022 مذاکرات با روسیه را برای واردات سالانه کودهای فسفاته و پتاس انجام داد و از کانادا، اسرائیل و اردن نیز مقادیر زیادی کود خریداری کرد.