صادرات طلا به ترکیه و قوانین و مقررات آن

طلا یکی از مهم‌ترین و گران‌بهاترین فلزات در دنیا است که به دلیل کمیاب‌بودن و ارزش اقتصادی بالا، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بسیاری از افراد بنا به دلایل مختلف مانند هدیه‌دادن، مسافرت و سرمایه‌گذاری قصد ارسال طلا به خارج از کشور را دارند. در این مطلب به بررسی شرایط و قوانین ارسال و ورود طلا به خارج از کشور پرداخته شده است.

 

 ارسال طلا به خارج از کشور

بر اساس قوانین پست ایران، ارسال طلا به خارج از کشور تنها در صورتی امکان‌پذیر است که همراه با مسافر صورت گیرد. این بدان معناست که هر شخص هنگام سفر به خارج از کشور می‌تواند حداکثر تا 150 گرم طلا به همراه خود داشته باشد. درصورتی‌که طلا به سنگ‌های گران‌بها مانند الماس، زمرد و برلیان مزین شده باشد، وزن نگین نباید از یک قیراط تجاوز کند.

 

 صادرات طلا و فلزات گران‌بها

صادرات طلا و فلزات گران‌بها از ایران به دیگر کشورها تنها در صورتی امکان‌پذیر است که صورت‌جلسه‌ای امضا شده توسط کارشناس طلا و سکه و اداره نشر اسکناس بانک مرکزی تنظیم شده باشد.

 

صادرات طلا به ترکیه و قوانین و مقررات آن

 

 ورود طلا به کشور

واردات طلا به ایران نیز تنها در صورتی امکان‌پذیر است که همراه با مسافر صورت گیرد. هر شخص می‌تواند هنگام ورود به ایران به میزان مصرف شخصی خود انواع طلا همراه داشته باشد. حمل زیورآلاتی مانند دستبند، 6 عدد النگو، یک جفت گوشواره، یک عدد ساعت، یک عدد گردنبند و یک عدد انگشتر بلامانع است. ورود طلا به کشور بیشتر از حد تعیین شده تنها با اخذ مجوز از بانک مرکزی امکان‌پذیر است.

 

 قوانین حمل طلا به ترکیه

  1. مقدار مجاز حمل طلا: شما می‌توانید تا سقف 15,000 دلار آمریکا طلا به صورت شخصی و برای استفاده شخصی به ترکیه وارد یا از آن خارج کنید، به شرطی که این طلا برای مقاصد تجاری نباشد.
  2. اظهارنامه گمرکی: هنگام ورود به ترکیه باید فرم “Gold Declaration” را از وزارت بازرگانی دریافت کرده و آن را به گمرک تحویل دهید.
  3. مالیات: ترکیه مالیات بر خرید ارز خارجی و طلا توسط افراد را افزایش داده است تا از ارزش لیر حمایت کرده و درآمد اضافی کسب کند.

 

 وضعیت صادرات و واردات طلا در ایران و ترکیه

  1. صادرات طلا از ایران: در سال 2021، ایران به ارزش 6.99 میلیون دلار طلا صادر کرده است که آن را در رتبه 168 از نظر حجم صادرات طلا در جهان قرار می‌دهد.
  2. واردات طلا به ترکیه: ترکیه مقدار زیادی طلا وارد می‌کند اما تقاضا بیشتر از واردات است. در سال‌های اخیر، میزان واردات طلا به ترکیه کاهش یافته است.

 

 نتیجه‌گیری

طلا یکی از باارزش‌ترین فلزات در سراسر دنیا است و ارسال و ورود آن به خارج از کشور نیازمند آگاهی از قوانین و مقررات خاصی است. آگاهی از این قوانین می‌تواند به شما کمک کند تا بدون مواجهه با مشکلات قانونی، طلا را به خارج از کشور ارسال کنید. همچنین یکی دیگر از صادرات سودآور برای ایران، صادرات طلا به هند می باشد.